الصفحة الرئيسية / اقتصادية / نمایشگاه عکس ایرنا و شین هوا؛ راهبردی هدفمند و ائتلافی جدید

نمایشگاه عکس ایرنا و شین هوا؛ راهبردی هدفمند و ائتلافی جدید

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب چین روز گذشته یکم شهریور ماه با افتتاح غرفه ایران به عنوان میهمان ویژه در کشور چین آغاز به کار کرد.
نمایشگاه بین المللی کتاب چین یکی از مهمترین نمایشگاه های فرهنگی جهان است که شهرت بالایی در قاره آسیا و سطح بین المللی دارد؛ به باور برخی فعالان فرهنگی این نمایشگاه یکی از چهار نمایشگاه بزرگ عرصه محصولات فرهنگی در سراسر جهان به حساب می آید.
نمایشگاه بین المللی کتاب چین از سال 1986 میلادی تاکنون در شهر پکن برگزار شده و فقط در سال 2008 به دلیل آنکه میزبانی بازی های المپیک توسط شهر «تیان جین» ، دراین شهر برگزارشد.

در خصوص تاثیر مشارکت ایرنا در نمایشگاه عکس در معرفی واقعیت های ایران و ارتقاء سطح نمایشگاه نکاتی چند را یادآور می شویم:
1 - نمایشگاه کتاب پکن از روز یکم تا پنجم شهریور ماه میزبان بیش از 2 هزار ناشر از 86 کشور جهان است. در این دوره نمایشگاهی، 500 مترمربع برای فضای غرفه ایران اختصاص یافته است و 6 نویسنده و 12 ناشر به صورت مستقل در آن حضور دارند.
معرفی طرح‌های حمایتی مانند « حمایت از کتاب‎ ایرانی در بازارهای جهانی (گرنت)»،«هفته فیلم ایران، اجرای موسیقی زنده و برنامه روایتگری»، «نقالی وداستان‌خوانی»، «نمایش کتاب‌های ایرانی ترجمه شده به زبان چینی و آثار منتخب ناشران ایرانی در حوزه ایران شناسی»، و «کودک و نوجوان » از فعالیت‌های دیگر غرفه ایران در این رویداد فرهنگی است.

2- یکی از مهمترین برنامه های حاشیه ای کتاب پکن، گشایش نمایشگاه مشترک عکس خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری شین هوای چین با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و رییس خبرگزاری شین هوا است.
توافقنامه برگزاری این نمایشگاه در جریان سفر تیرماه سالجاری «محمد خدادی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به چین و دیدار وی با «سای مینگ ژاو» رئیس خبرگزاری شینهوا حاصل شد.
این نمایشگاه در راستای راهبردهای تعامل مسوولان خبرگزاری ایرنا با دیگر رسانه های بزرگ جهانی برپا شده است. این راهبرد موجب شده در سال گذشته نیز ایرنا نمایشگاه عکسی مشترک با «یونهاب» خبرگزاری رسمی کره جنوبی به طور همزمان در شهرهای تهران و سئول برگزار کند.

3- خبرگزاری ایرنا به عنوان قدیمی ترین و اصلی ترین رسانه در داخل و همچنین منطقه درحالی نهمین دهه فعالیت خبری خود را درسطح ملی و بین المللی آغاز کرده که ارشیو آن گنجینه ای از فعالیت خبری و واقعه نگاری حوادث ایران و سایر کشورهای جهان می باشد.
از این رو در روزگاری که ذهن انسان ها به وسیله رسانه تسخیر و واقعیت جامعه در قالب سیاست خاص و سانسورهای هدفمند رسانه ای به جهانیان عرصه می شود سابقه خبری ایرنا و برپایی نمایشگاه های جهانی عکس می تواند لایه های پنهان واقعیت تاریخ معاصر ایران و جهان را در یک سده کنونی به تصویر بکشد.

4- تعامل سازنده با دنیا به عنوان یکی از مهمترین توصیه های مقام معظم رهبری و چشم انداز مهمی برای آغاز به کار دولت دوازدهم است. شاید در نگاه اول موضوع دیپلماسی سیاسی و روابط بین المللی به عنوان مهمترین مولفه های تعامل بین المللی شناخته شود اما تعامل جهانی نمی تواند یک بعدی و در قالب دیپلماسی سیاسی تعریف شود زیرا در سطح تعامل باید تمامی زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
رویدادهای فرهنگی بزرگ جهان مانند نمایشگاه کتاب یکی از عرصه های تعامل بین المللی محسوب می شود. حضور فعال و گسترده ایران در این نمایشگاه و معرفی ظرفیت و توانمندی های کشور به جهانیان خود یک شیوه دیپلماسی بر پایه قانون برد - برد محسوب می شود.

5- هر چند که ایران و چین در شرایط کنونی بالاترین میزان سطح روابط را در حوزه های مختلف دارند اما اشتراکات تاریخی و قرار گرفتن این دو کشور در مسیر «جاده تاریخی ابریشم» می تواند به یکی از مهمترین دلایل همکاری های دو جانبه آن ها ختم شود
یکی از مهمترین طرح ها و شعارهایی که در این دوره از نمایشگاه کتاب پکن در دستور کار قرار گرفته است اهمیت شعار «یک کمربند- یک راه» است. این طرح از ابتکارات «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین محسوب می شود.
زمانی اهمیت این طرح برای تعامل ایران و چین اهمیت چند برابر پیدا می کند که مسولان کشورمان نیز با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» در این نمایشگاه شرکت دارند.
تاکید دو کشور بر اهمیت حوزه جغرافیایی راه ابریشم و سطح تعامل این دو کشور در منطقه شرق و جنوب غرب آسیا یک راهبرد خاص و هدفمند درجهت همکاری منطقه ای و ظهور یک ائتلاف جدید در سطح جهانی خواهد بود.

پژوهشم**2052**1601**خبرنگار: غفار میرزایی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /* www.irna.ir

تحقق أيضا

عدد المترشحين للانتخابات الرئاسية الايرانية بلغ 304 اشخاص

وقال موسوي في تصريح صحفي الجمعة: ان عدد المترشحين للانتخابات الرئاسية في البلاد بلغ 304 …

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *